liever God 2
Jezus zegt:
'Als strenge leraar
moest Ik jou een heel pijnlijk onderwijstraject laten doorlopen
om je tot deze kennis te brengen.
Een strenge leermeester staat niet toe
dat de leerling speelgoed bij zich heeft of andere voorwerpen
bedoeld om zijn aandacht af te leiden van de studie
met de herinnering aan de genegenheid
van familie of van vrienden.
Voor het kind lijkt die leraar te streng, zelfs wreed,
en bijna gaat hij een hekel aan hem krijgen.
Maar volwassen geworden
en tot een hogere cultuur gekomen
die hem in staat stelt iets te betekenen in de samenleving,
dan zegent hij zijn strenge meester en begrijpt
dat zijn huidige mannelijkheid van denken,
zijn huidige welzijn, het humeur van zijn karakter
te danken zijn aan de constante strengheid van de leraar.
En terwijl hij erover nadenkt,
beseft hij ook dat die in het begin veel strenger was
terwijl hij naar het einde toe steeds milder werd.
En hij vraagt zich af: "Waarom?
Was het niet beter om lief te zijn toen ik nog een kind was
en ik een te groot verschil voelde tussen moederlijke zoetheid en schoolse strengheid?
Was het niet juister om de remmen strakker te zetten toen adolescentie en vroege jeugd
mij minder hongerig naar liefkozingen hadden gemaakt?"
Maar juist omdat hij verstandig is opgeleid,
erkent de student, nu een man, dat dit precies diens educatieve verdienste was,
en juist om die reden staat hij nu sterk in het leven.
Sterk.
Arm zijn die mensen die, met zachtheid opgevoed,
vervolgens als volwassenen geconfronteerd worden met de strijd van het leven,
die zeker niet zo teder is als het hart van een moeder,
goedaardig/vriendelijk als een gezinsomgeving,
maar vol hardheid, vijandschap, strijd, stress.
Zij zijn degenen die er uiteindelijk door overweldigd worden
of die, om er niet door overweldigd te worden, uiteindelijk oneerlijk worden
en met slechte kunsten verkrijgen wat ze niet kunnen verkrijgen met hun verdiensten.'
[6/8/44]
Reacties
Een reactie posten