judith-gebed 3
MYSTERIES v/d PROCESSIE van RIJSEL
'De tekst van dit lange mysterie-spel is bewaard gebleven
in een manuscript uit het einde van de vijftiende eeuw.
Het bevat 72 afzonderlijke ‘mysteries’ die elk een bijbels verhaal vertellen.
Deze episoden, gerangschikt in dezelfde volgorde van het Oude Testament,
krijgen een soort eenheid door de aanwezigheid van een proloog
waarvan de intermitterende reden een organiserende, verhalende autoriteit vormen.
Het 39e mysterie
bevat 845 verzen en draagt de titel “Comment Judich tua Holoferne”.
Het biedt een goed ontwikkelde schets van de Judith-episode,
waarbij nauwgezet de volgorde in de Vulgaat wordt gevolgd.
Aan het begin van het stuk spreekt de proloog 62 verzen uit
die het verhaal van Judith volledig vertellen.
Kenmerkend is dat hetzelfde personage gedurende het hele mysterie als verteller optreedt
en met tussenpozen opnieuw verschijnt om de gebeurtenissen te verklaren terwijl ze zich ontvouwen.
In zijn tweede optreden,
na de ontdekking van de Assyrische verschoppeling Achior,
vertelt hij hoe deze, nadat hij werd verbannen en ontmaskerd door de mannen van Holofernes, met open armen werd aanvaard door de priesters en het volk van Bethulia, die hem prompt uitnodigden om met hen te dineren. Volgens de Proloog werd dit moment van liefdadigheid onmiddellijk gevolgd door een gezamenlijk gebed:
Toen gingen de mensen op pad, de tempel in,
waar ze de hele nacht baden, smekend
om de hulp van de almachtige God.
Het valt wellicht op dat hiermee
het gebedsmotief zich discreet manifesteert.
De volgende – derde – toespraak van de proloog
valt eveneens vrijwel geheel samen met een gebedsscène.
Het komt na het overleg van de heldin onder de oudsten van Bethulia, en haar aanhoudende, smekende toespraak tot God. Hier vertelt de proloog de details van Judiths voorbereiding op het vertrek met Abra, haar beweging richting de poorten van de stad, waar Ozias en de priesters haar in stilte opwachtten.
Over het algemeen blijft dit verslag uiterst trouw aan dat van de Bijbel, en bevat het zelfs de details van hoe God de natuurlijke schoonheid van Judith versterkte, terwijl ze zich op passende wijze omhulde voor haar verleidingsdaad.
Het mysteriespel omvat ook een versie van Judiths gebed,
in 54 verzen van acht lettergrepen.
Deze herschrijving van het gebed getuigt van een strikte trouw aan de algemene aard van de motieven in de Vulgaattekst. Zelfs de verwijzingen naar bijbelse voorbeelden verschijnen in dezelfde volgorde als in het Latijnse gebed:
Alstublieft, Heer, help en red vandaag Uw arme weduwe,
en geef het tegenovergestelde, ja hindernissen,
aan de Assyriërs die ons belegeren.
Net zoals Gij ooit de Egyptenaren en masse
in verwarring bracht toen Ge hen in de zee waste,
doe zo ook met hen die alleen vertrouwen op hun lansen en zwaarden,
en op hun grote aantallen mensen, strijdwagens en paarden,
terwijl ze Uw grote Waarde negeren
en de Kracht van Uw Heilige Naam.
Of verderop:
Herinner U Uw testament/verbond/belofte.
Moge het Woord van U tot mij komen...
zodat iedere natie mag weten en beseffen
dat er geen andere God is dan Gij.
[bron]
Reacties
Een reactie posten