trots & zonde


-Adam & Eva (William Blake)-




-Piëta tussen Johannes & Maria Magdalena-
(resp. Alesso di Benozzo
& Pietro Perugino)


-Piëta tussen Maria Magdalena & Johannes-
(Luis de Morales)


Jezus zegt:

'Moge het geschenk dat Ik je heb gegeven jou nooit tot trots leiden,

en je doen geloven dat je iets bent wat je niet bent.

Je bent niets anders dan een woordvoerster

en een kanaal waarin de golf van mijn Stem stroomt.

Maar zoals Ik jou heb genomen, zou Ik elke andere ziel kunnen nemen.

Het simpele feit dat Ik haar zou nemen, zou haar in staat stellen

een kanaal en woordvoerster te zijn voor de stem van Christus.

Omdat Mijn Aanraking het wonder doet.


Maar jij bent niets...

niets meer dan een verliefde/liefhebbende.




-Johannes bij hoofd/trots
Maria M bij voeten/zonde-
(resp. Pietro Perugino
& Raff. del Garbo)


Mijn woordvoerders worden gevonden

of onder de puren/zuiveren [=zonder zonde]

of onder wérkelijk bekeerde zondaars.


Kijk naar de kern van de apostelen.

Aan wie heb Ik macht gegeven?

Aan Petrus.

Die man die naar Mij toegekomen was op het hoogtepunt van zijn mannelijkheid,

na de fouten en de passies van de jeugd en de volwassenheid te hebben ervaren.

Petrus die nog steeds zo man was, na drie jaar contact met Mij,

dat hij in staat was tot geweld en tot ontkenning.


Aan wie heb Ik revelatie en de Openbaring gegeven?

Aan Johannes.

Aan dat vlees dat nooit een vrouw heeft gekend.

En die al priester was voordat hij er één werd.

Hij was puur, en verliefd/liefhebbend.


Wie liet Ik Mijn zeer zuivere goddelijke leden aanraken

voor en na de Opstanding?

Maria Magdalena.

En niet Martha.


Petrus en Maria Magdalena: bekeerlingen.

Johannes: de zuivere.

Zo is het altijd.


(School Leonardo da Vinci)


(anoniem)


Toch gaf Ik Petrus

in wie zich trots-op-zichzelf nestelde

– "Meester, zelfs al zou iedereen U verraden, ík zal U niet verraden!" –

niet zoveel als Johannes.


En Petrus, al volwassen en hoofd van de inner circle,

moest aan Johannes vragen – een jongen vergeleken met hem –

om Mij te vragen wie de verrader was.


En het was aan Johannes dat Ik de Eindtijden openbaarde.

En niet aan Petrus, het hoofd van Mijn Kerk.


-Crucifix (A. van Dyck)-


Ik spreek waar Ik wil.

Ik praat met wie Ik wil.

Ik spreek zoals Ik wil.

Ik ken geen beperkingen.


De enige dingen die een beperking opleggen

- die niet Mij beperkt, maar de komst van Mijn Woord verhindert -

dat zijn trots en zonde.


Daarom vindt Mijn Woord,

dat uit de diepten van de hemel over de hele schepping zou moeten stromen

en alle harten gemarkeerd met Mijn Teken zou moeten vormen

zo weinig kanalen in elke categorie.


De wereld - katholiek, christelijk of met een ander geloof -

wordt aangedreven door twee motoren: trots en zonde.


Hoe kan Mijn Woord in dit aride mechanisme terecht komen?

Het zou erdoor verpletterd en beledigd worden.


-Crucifix (Hans Burgkmair)-


Wees Johannes en Maria Magdalena!

En jullie zúllen de stem van De Stem worden.


Roei zonde en trots uit.

Ontwikkel Naasten-liefde, Nederigheid, Zuiverheid, Geloof en Bekering.


Dat zijn de Planten waaronder de Meester zich neerzet

om Zijn Schapen te onderwijzen.



-Crucifix (Frans Pourbus)-


Mijn woordvoerder zijn betekent

een soberheid/strengheid/ernst aanvaarden

die geen enkele monastieke regel oplegt.


Mijn Aanwezigheid

als niets anders ter wereld

legt op:

- een boven-natuurlijke discretie

- zelfbeheersing/meesterschap over zichzelf

- onthechting van (materiële) dingen

- de vurigheid/hartstocht van de geest na boetedoening

- generositeit (in het lijden?) van pijn

- een levend geloof






-Hemelvaart Maria Magdalena-
(resp. Jusepe de Ribera,
Antonio del Pollaiolo
& Giov. Lanfranco)


Dat is een geschenk/gave/gift/talent.

Maar dat zal worden weggenomen als degene die het heeft ontvangen

de geest verlaat en zich herinnert dat hij van vlees en bloed is.


Dat is een lijden.

Maar als het een lijden is

dat vlees en bloed verplettert/vermaalt

dan draagt ​​het in zichzelf een ader van zulk een zoetheid

dat in vergelijking daarmee het manna van de oude Hebreeën bittere alsem is.


Dat is een glorie.

Maar dit is geen glorie van deze aarde.'


-Hemelvaart Maria Magdalena-
(Tilman Riemenschneider)



[19/7/43]

Reacties

Populaire posts van deze blog

Agnes buiten de muren

maria's gezicht

de geliefde 3